تنفس صحیح باعث میشه تا در هنگام گویندگی و خوانندگی بهترین خودتون باشین. همچنین انجام یک دم و بازدم مناسب باعث میشه شما بتونید در لحظات پر استرس خودتون رو کنترل کنید. 


اول از همه ببینید الان چجوری نفس میکشید ، درواقع یکی از مهم ترین کار ها برای داشتن تنفسی صحیح اینه که بدونید در حالت عادی و بدون دستکاری چیزی که هست ؛ چجوری نفس میکشید. هرچه شناخت شما از عادت هاتون عمیق تر باشه ، ترکشون هم آسون تره. مرحله بعدی اینه که اصلا بیاین ببینید در انجام هر کاری روش تنفستون چطور تغییر میکنه ، مثلا موقع حرف زدن ، ورزش کردن و کلا هر کاری.

Breathe Correctly to Protect Your Singing Voice Step 2

حالا چون دو خط راجب تنفس صحیح خوندی نگو من همه کاره مملکتم ! وقتی میگی بلد شدم ، روند یادگیری متوقف میشه. باید یه دانش آموز خوب با یه کلاس ادامه دار باشی. موقع نفس عمیق ، صاف بایست و پاهاتو به حالت یک هشت نیمه باز دربیار و شونه هاتو آزاد کن درواقع نیم تنه بالاتو به حال خودش رها کن ( نه نه نه خودتو به مردن نزن ! ). بزارین اصلاح کنم کل نیم تنه بالا به جز سر و گردن.

Breathe Correctly to Protect Your Singing Voice Step 5

حالا یه دم عمیق داشته باشین تا کل طرفیت شش هاتون پر بشه . یادتون باشه ، بدن شما عادت کرده بعد از مثلا 2 ثانیه عمل بازدم رو انجام بده پس این عمل رو مختل نکنید. یادتون باشه قبل از گویندگی و رفتن به استودیو باید دیافراگم خودتون رو در موقعیت صحیحی قرار بدین. حالا این دیافراگم چیه. 


طبق اطلاعاتی که از زیست سال دوم دبیرستان دارم پرده دیافراگم چیزیه که شکم و قفسه سینه  رو از هم جدا میکنه. وقتی دیافراگم منقبض میشه هوا وارد قفسه سینه میشه و وقتی هم منبسط میشه هوا خارج میشه .داشتم میگفتم … آره دیگه … قبل از انجام کار گویندگی باید دیافراگم خودتون رو در حالت آماده باش قرار بدین.حالا یه نفس عمیق بکشین و حبسش کنید. انگشتانتون رو به حالت یک  کاسه در بیارین و زیر قفسه سینتون قرار یدین درست مثل تصویر زیر. حالا همچنان که نفستون رو حبس کردین انگشت هاتون رو به داخل فشار بدین.


حالا میخوام برای بهبود کارایی دیافراگمتون تمرینی بهتون بدم . این تمرین باعث میشه تا کنترل دیافراگم خودتون رو بدست بگیرین . اگه به بدن شما باشه ! یه دم و بازدم 2 ثانیه بیشتر طول نمیکشه . توی این تمرین یه نفس عمیق بکشید ، 4 ثانیه حبسش کنید ، و در 4 ثانیه بازدم رو انجام بدین و سعی کنید این زمان رو تا 20 ثانیه و نه بیشتر برسونید. 



حالا شاید از اون دسته گوینده های پر استرس و پر مشغله باشین و برای رفتن به استودیو نیاز به آرامش داشته باشین. به عنوان آخرین تمرین به کمر در جایی خلوت و روی تکیه گاهی نرم دراز بکشید ، پاهاتون رو شل کنید و از هر نظر در موقعیت آرومی قرار بگیرین حالا آروم آروم نفس عمیق بکشید. حالا پاهاتون رو خمیده کنید و پشتشون رو ماساژ بدین . الان باید بگین من از تمام انرژی های منفی دور هستم و زندگی من رو به سمت انرژی مثبت و آرامشی بی نقص میبره . یخورده هم از خودتون تعریف کنید و تمام! آروم از جاتون بلند شین و حس آرامش رو تجربه کنید. امیدوارم این مطلب مورد توجهتون قرار گرفته باشه و  نهایت لذت رو برده باشین.